ΤΑΣΕΙΣ

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

ΥΛΙΚΟ

ΒΙΝΤΕΟ

8/6/13

Σχεδιαγράμματα για εκθέσεις Δημοτικού

*Νέα:

Ο καλύτερός μου φίλος - Σχεδιάγραμμα και παράδειγμα έκθεσης




ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΠΡΟΣΩΠΟΥ

(Περιγραφή προσώπου – απλός χαρακτηρισμός )

 

Πρόλογος

Ποιο είναι το πρόσωπο που πρόκειται να περιγράψουμε. Το όνομά  του. Πώς το γνωρίσαμε. Τόπος καταγωγής και τόπος κατοικίας.

 

Κύριο θέμα

Εξωτερική περιγραφή: Σωματικά χαρακτηριστικά, ηλικία, ανάστη­μα, παχύς ή αδύνατος.
Τα χαρακτηριστικά του προσώπου του: Πρόσωπο, μέτωπο, μάτια,  μύτη, στόμα, σαγόνι,
μαλλιά.
Χαρακτηριστικές κινήσεις, βάδισμα, τρόπος ομιλίας, ντύσιμο.
Πώς συμπεριφέρεται στους ανθρώπους που συναναστρέφεται. Η  συμπεριφορά του προς την οικογένειά του, τους φίλους του, στο  σχολείο, στη δουλειά ταυ.
Αρετές και ελαττώματα: Καλός, ευγενικός, περιποιητικός, σοβα­ρός, πρόθυμος, συμπαθητικός, ψυχρός, νευρικός, φλύαρος.
Οι σχέσεις μας με τον άνθρωπο που περιγράφουμε. Περιστατικά  που μας συνδέουν. Οι ιδιαίτερες συνήθειές του.

 

Επίλογος

Γενικές κρίσεις και εντυπώσεις μου για τον άνθρωπο αυτόν ή τι  σκέφτομαι και τι αισθάνομαι γι' αυτόν.








ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΕΚΔΡΟΜΗΣ

( Εκδρομές - Περίπατοι Ταξίδια )
                                                           

Πρόλογος

α. Πότε έγινε η εκδρομή: Άνοιξη, καλοκαίρι, φθινόπωρο, χειμώνα..
       Πού έγινε: Σε βουνό ή θάλασσα, σε κατασκήνωση, σε αρχαιολογικό χώρο, σε πόλη ή χωριό, στο εξωτερικό κ.α.
     Με ποιους πήγες εκδρομή: Με φίλους, με την οικογένεια, με το σχολείο κλπ.
β. Θα γράψεις γενικά πως σου αρέσουν οι εκδρομές και ύστερα για το πώς αποφασίστηκε η δική σας εκδρομή.
γ. Θα γράψεις πως ποτέ δε θα ξεχάσεις την εκδρομή που έκανες πριν λίγο καιρό...
 Γνώρισες σπάνιες ομορφιές και χάρηκες τη φύση σ' όλο το μεγαλείο της.

Κύριο θέμα

Προετοιμασίες: Προμήθειες με τα απαραίτητα τρόφιμα και ρούχα..
Συναισθήματα που ένιωσες: Ενθουσιασμός, αγωνία, ανυπομονησία, φόβος μήπως ο καιρός είναι βροχερός και αναβληθεί η εκδρομή κλπ.
Η αναχώρηση. Μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιήθηκε: Αυτοκίνητο, τρένο, πλοίο, αεροπλάνο...
Διαδρομή. Περιγραφή της διαδρομής. Πώς ήταν ο καιρός. Περιγραφή τοπίων, δρόμων, η κίνηση στους δρόμους, στον κάμπο.
Σκηνές και επεισόδια από τη διαδρομή (τραγούδια, γέλια κλπ.).
'Άφιξη στον καθορισμένο χώρο. Περιγράφεις το μέρος και γράφεις τι βλέπεις, τι κάνεις και πώς περνάς. Σκηνές και στιγμιότυπα:
Παιχνίδια, γέλια, τραγούδια.
 Ξεκούραση, φαγητό. 'Όλα  ήταν νόστιμα.
Συναισθήματα. Τι ένιωσες  (χαρά, ικανοποίηση κούραση, ευχαρίστηση, θαυμασμό για τη φύση).
Επιστροφή, Τι έγινε κατά το γυρισμό. Τι ένιωσες (λύπη, στενοχώρια, κούραση).

Επίλογος

       Εντυπώσεις, σκέψεις, συμπεράσματα που προκαλούν γενικά οι εκδρομές. Ωφέλειες απ' αυτές.





ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΠΟΛΗΣ - ΧΩΡΙΟΥ
( Περιγραφή πόλης, χωριού…)

Πρόλογος
Γενικός χαρακτηρισμός του τόπου, εντύπωση που προκαλεί με την πρώτη ματιά (όμορφος, γραφικός, επιβλητικός, καθαρός).

Κύριο θέμα
Γενική περιγραφή με συνολική παρουσίαση αρχικά και ύστερα εσωτερική διευθέτηση, ρυμοτομία. δρόμοι, πλατείες, πάρκα, αγορά. Κτίρια δημόσια και ιδιωτικά. Εκκλησίες, σχολεία, νοσοκομεία, βιβλιοθήκες, πανεπιστήμια, θέατρα, εργοστάσια, στάδια. Μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικά μνημεία, αγάλματα και άλλα αξιοθέατα.
Αρχές (Νομάρχης, Δήμαρχος, Πρόεδρος Κοινότητας κλπ.).
Ασχολίες των κατοίκων από οικονομική άποψη: Γεωργικές, εμπορικές, κτηνοτροφικές, 8ιομηχανικές, τουριστικές.
Πνευματική και καλλιτεχνική ζωή. Άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις, αθλητικές εκδηλώσεις. Τοπικές γιορτές (εθνικές, θρησκευτικές),τοπικά  ήθη και έθιμα.
Σχέσεις μεταξύ των κατοίκων. Αρετές και ελαττώματά τους. Ιστορία του τόπου. Ιστορικά γεγονότα που συνδέονται με το συγκεκριμένο χώρο. Μεγάλοι άνδρες που ανέδειξε ο τόπος.
Σκέψεις για τον τόπο, για το παρόν και το μέλλον του.

Επίλογος

Γενικές εντυπώσεις, συναισθήματα, ευχές.






ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΕΝΟΣ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ

( Περιγραφή περιστατικού )

Πρόλογος

Πότε και πού έγινε το περιστατικό που πρόκειται να διηγηθούμε. Χρόνος και τόπος του περιστατικού. Ποια πρόσωπα πήραν μέρος σ' αυτό.
Κύριο Θέμα
1. Ποια ήταν τα αίτια που προκάλεσαν το περιστατικό. Ποια ήταν τα κίνητρα των προσώπων, ποιος ο σκοπός;
2. Η αρχή του περιστατικού.
3. Η εξέλιξη του περιστατικού με χρονολογική σειρά (τα πιο χαρα­κτηριστικά και ενδιαφέροντα σημεία).
4. Το τέλος του περιστατικού. Η τύχη των προσώπων που πήραν μέ­ρος.
5. Αποτελέσματα του περιστατικού για μας και τους άλλους.
6. Συναισθήματα {φόβος, αγωνία, χαρά, ενθουσιασμός, ψυχραιμία, ελπίδα, θαυμασμός, πίκρα).
7. Προσωπικές σκέψεις. Εντυπώσεις, κρίσεις, παρατηρήσεις.

Επίλογος

Γενικό συμπέρασμα. Κρίση ή ευχή δική μας. Καθήκοντά μας σχετι­κά με το περιστατικό.





ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΖΩΩΝ

( Περιγραφή ζώων )

Πρόλογος

 Γενικός χαρακτηρισμός: χρήσιμο, πιστό, χαριτωμένο, όμορφο.  Πότε και πώς το αποκτήσαμε ή πού το συναντήσαμε. Είναι δικό  μας ή ανήκει σ' άλλον και το παρατηρήσαμε. Ποιο είναι.

 

Κύριο Θέμα

Περιγραφή του ζώου. Τα κυριότερα σωματικά χαρακτηριστικά του.  Ποιο είναι το σώμα του (μεγάλο ή μικρό). Το ύψος του, το χρώμα  του, η ουρά του, τα πόδια του, τα μάτια του, τ' αυτιά του, τα δό­ντια του. Πώς είναι το τρίχωμά του και τα μουστάκια του (αν έχει).
 Συνήθειες του ζώου, καλές ή κακές, ιδιαίτερες ικανότητες, προτε­ρήματα, ελαττώματα.
Χρησιμότητα και ωφέλεια από το ζώο (π.χ. πιστός σύντροφός μας  και φύλακας του σπιτιού. Μας δίνει το γάλα, το τυρί, το βούτυρο,  το κρέας του).
Δεσμοί με άνθρωπο.
Περιστατικά διάφορα.
Εντυπώσεις και συναισθήματα γι' αυτό. Τι αισθανόμαστε για το  ζώο.

Επίλογος
Γενικό συμπέρασμα. Κρίσεις και σκέψεις δικές μας ή ξένες. Ευχές  μας.






ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ
( ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ )

Πρόλογος

 Αν το αντικείμενο είναι δικό σου, πώς και πότε το απόκτησες (το  αγόρασες, σου το χάρισαν για μια επιτυχία σου, σε μια γιορτή  κλπ.).
Αν το αντικείμενο είναι κοινής χρήσης, πώς και πότε το αποκτή­σατε. Πού βρίσκεται.

Κύριο Θέμα

Τι ένιωσες όταν το είδες για πρώτη φορά: θαυμασμό, χαρά, εν­θουσιασμό κλπ..
Εξωτερική περιγραφή του αντικειμένου. Σχήμα, μέγεθος, χρώμα,  ποιότητα, διαστάσεις, υλικό κατασκευής (δέρμα, πλαστικό, μέταλ­λο, ξύλο κλπ.).
 Ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα που το ξεχωρίζουν από  άλλα όμοια.
Ποια είναι η χρησιμότητά του για σένα ή για τους άλλους.
 Ποια επεισόδια και περιστατικά σε συνδέουν με αυτό. Δεσμοί σου  μ' αυτό (στιγμές, γεγονότα που σε συνδέουν..., συναισθήματα...).

Επίλογος

Συμπέρασμα. Γενικές σκέψεις, κρίσεις, εντυπώσεις. Τι νιώθεις για  το αντικείμενο αυτό (αγάπη, μίσος, ευγνωμοσύνη κλπ.). Πώς δικαι­ολογείς τα αισθήματά σου αυτά.






ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗΣ ΕΝΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ

( Φυσικό φαινόμενο )

Πρόλογος

Γενικός χαρακτηρισμός: Μεγαλόπρεπο, σπάνιο, υπέροχο, δυσάρεστο, ωφέλιμο, καταπληκτικό.
Τόπος και χρόνος: Πού και πότε παρατηρήσαμε το φυσικό φαινόμενο.

Κύριο Θέμα

Προμηνύματα του φαινομένου: Τι είχε προηγηθεί.
Περιγραφή του φαινομένου: Διάφορες φάσεις. Πώς άρχισε να εκδηλώνεται. Πώς συνεχίστηκε. Πώς κορυφώθηκε και πώς τελείωσε. (Διηγούμαστε με ακρίβεια πώς εξελίχτηκε το φαινόμενο που περιγράφουμε). Τι βλέπουμε και τι ακούμε.
Εικόνες από τη φύση (άνεμος, σύννεφα. δέντρα, ζώα...).
Ο άνθρωπος κατά τη διάρκεια του φαινομένου: Πώς το αντιμετώπισε, πώς συμμετέχει, πώς ενεργεί. Σκηνές και διάφορες εικόνες. Τι βλέπουμε, τι ακούμε.
Αποτελέσματα του φαινομένου για τον άνθρωπο, τη γύρω φύση, τα φυτά, τα ζώα (ευεργετικά, καταστρεπτικά...).
Εντυπώσεις κατ συναισθήματα που γεννήθηκαν στην ψυχή μας από το φαινόμενο: χαρά, θαυμασμός, φόβος, λύπη, μελαγχολία, πικρία...

Επίλογος

          Γενικές εντυπώσεις, κρίσεις ή ευχές μας για το φαινόμενο.






ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ  ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΕΚΘΕΣΕΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ


Θέμα: «Το σχολείο μου»

  1. Σε ποια συνοικία βρίσκεται (όνομα, οδός, αριθμός)
  2. Έχει αυλή και πώς είναι; (μεγάλη, μικρή, κυκλική, τετράγωνη)
  3. Με τι είναι περιφραγμένη (τοίχος, κάγκελα, σύρμα κ.τ.λ.)
  4. Η εξωτερική εμφάνιση του σχολείου (στέγη, πόρτες, παράθυρα κ.τ.λ.)
  5. Το εσωτερικό του (διάδρομος, αίθουσες, γραφεία κ.τ.λ.)
  6. Σχολικός κήπος – ύδρευση – γυμναστήριο
  7. Τι αισθάνεσαι για το σχολείο σου (τώρα, όταν θα φύγεις)
  8. Το αγαπάς και για ποιο λόγο;
  9. Τι θυμάσαι όταν πρωτοπήγες στο σχολείο;



Θέμα: «Το σπίτι μου»

  1. Πού βρίσκεται το σπίτι σου (πόλη, χωριό, συνοικία, οδός, αριθμός)
  2. Είναι μονοκατοικία ή διαμέρισμα σε πολυκατοικία;
  3. Πόσα χρόνια μένεις σε αυτό το σπίτι (ιδιόκτητο ή με ενοίκιο)
  4. Πώς είναι το εξωτερικό του (αυλή, τοίχοι, στέγη, παράθυρα, βεράντες κ.τ.λ.)
  5. Πώς είναι το εσωτερικό του (χολ, δωμάτια, κουζίνα κ.τ.λ.)
  6. Τα αντικείμενα που υπάρχουν στα δωμάτιά του (έπιπλα κ.τ.λ.)
  7. Κήπος, δένδρα, λουλούδια, γλάστρες
  8. Ασανσέρ, τηλέφωνο, καλοριφέρ (ή σκάλα, σόμπες, κ.τ.λ.)
  9. Τι αισθάνεσαι για το σπίτι σου (αγάπη, ασφάλεια, ζεστασιά το χειμώνα, νοσταλγία όταν φεύγεις για λίγο από κοντά του κ.τ.λ.)
  10. Τι άλλα γεγονότα που έγιναν στο σπίτι σου θυμάσαι (γιορτές, κ.τ.λ.)
  11. Αν ξέρεις κάποια παροιμία ή ποίημα για το σπίτι.



Θέμα: «Ο φίλος μου»

  1. Ποιος είναι ο φίλος σου (όνομα, ασχολία του)
  2. Ποια είναι η εξωτερική του εμφάνιση (ψηλός, κοντός, ξανθός, μελαχρινός, πόσων χρονών είναι, πώς ντύνεται)
  3. Το εσωτερικό του (προτερήματα, ελαττώματα, αρετές που έχει, ιδιοτροπίες, προτιμήσεις, κ.τ.λ.)
  4. Πόσο καιρό έχετε δεσμό;
  5. Πώς πρωτογνωριστήκατε και πιάσατε φιλία;
  6. Πώς περνάς την ώρα σου μαζί του;
  7. Τι σχεδιάζει για το μέλλον του ο φίλος σου;
  8. Τι αισθάνεσαι εσύ και πώς βλέπεις το φίλο σου;
  9. Πώς τον βλέπουν και τι λένε οι άλλοι;
  10. Έχεις παραδείγματα φίλων από την Ιστορία; Γράψε τα.
  11. Πώς βλέπεις τη φιλία γενικότερα, είναι χρήσιμη και σε τι ωφελεί τους ανθρώπους;





Θέμα: «Το σκυλάκι μου»


  1. Ποιο είναι και πώς είναι το σκυλάκι σου (όνομα, χρώμα, τρίχωμα, μέγεθος, μάτια, ουρά, αυτιά, κ.τ.λ.)
  2. Η φωνή του και οι άλλες ικανότητες που έχει
  3. Πώς το προμηθεύτηκες (δώρο, το βρήκες αδέσποτο, κ.τ.λ.)
  4. Πόσο καιρό το έχεις, πώς περνάς τις ώρες σου μαζί του.
  5. Τι περιποιήσεις του κάνεις (το καλυβάκι του, η τροφή του, κ.τ.λ.)
  6. Κανένα περιστατικό από τη ζωή του (μαλώματα με άλλα σκυλιά, με γάτες, αν δάγκωσε κάποιον, αν αρρώστησε και τι έκανες τότε, κ.τ.λ.)
  7. Τι αισθάνεσαι για το σκυλάκι σου.
  8. Γενικό συμπέρασμα (αγάπη προς τα ζώα).



Θέμα: «Μια καλή μου πράξη»


  1. Πότε έκανες την πράξη;
  2. Πού έγινε η πράξη; Ποια ήταν; Να την περιγράψεις.
  3. Ποια ήταν τα πρόσωπα που πήραν μέρος σε αυτή;
  4. Γράψε τις σκηνές όλες από την αρχή μέχρι το τέλος με τη σειρά που συνέβηκαν.
  5. Ποια ήταν τα αποτελέσματα της πράξης σου;
  6. Πώς είδαν την πράξη οι γονείς σου, οι δάσκαλοι, οι συμμαθητές σου, οι άλλοι άνθρωποι.
  7. Τι αισθάνθηκες εσύ για την πράξη σου αυτή;



Θέμα: «Όταν αρρώστησα»


  1. Πότε αρρώστησες (εποχή, μήνας ,ημέρα, ώρα)
  2. Τι πρωτοαισθάνθηκες (συμπτώματα, πονοκέφαλος, πυρετός, κ.τ.λ.)
  3. Ανησυχία στο σπίτι (η μητέρα, ο πατέρας, τα αδέρφια τι έκαναν)
  4. Κάλεσμα του γιατρού (ποιος και πώς τον ειδοποίησε)
  5. Η εξέταση του γιατρού (τι ακριβώς έκανε ο γιατρός)
  6. Η συνταγή με τα φάρμακα.
  7. Πώς έπαιρνες τα φάρμακα και πώς ήταν (εύκολα, δύσκολα, πικρά, γλυκά, υγρά, χάπια)
  8. Πόσο χρόνο έμεινες στο κρεβάτι.
  9. Τι αισθανόσουν όταν έμεινες κλεισμένος στο σπίτι σου (ζήλια για τα άλλα παιδιά που έπαιζαν έξω και πήγαιναν σχολείο κ.τ.λ.)
  10. Πώς σου φάνηκε όταν ανάρρωσες και σηκώθηκες τις πρώτες μέρες;
  11. Τι σκέψεις έκανες μετά την αρρώστια σου, αν από αμέλεια σου ή ανυπακοή σου αρρώστησες.
  12. Άλλες σκέψεις σου γενικά για τις αρρώστιες.

10 σχόλια :

  1. Ευχαριστουμε πολυ για τα θεματα που διαλεξατε και τα σημεια που θα πρεπει να οι μαθητες να αναπτυξουν γυρω απο καθε θεμα. Πολυ καλη προσπαθεια.
    Στελλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξαιρετικό, πολλά μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Bravo!!!!!! Πολύ χρήσιμη δουλειά!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΜΠΡΑΒΟ!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ειμαι μαθητης της Πεμπτης δημοτικου και βρισκω αυτα τα σχεδιαγραμματα πολυ χρησιμα και ενδιαφεροντα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μπραβο παιδιά!Εξαιρετική δουλειά!Πολύ χρήσιμα και βοηθητικά τα σχεδιαγράμματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΑΡΧΕΙΟ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

TRANSLATE THIS SITE

 
Copyright © 2017 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Powered byBlogger