ΤΑΣΕΙΣ

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

ΥΛΙΚΟ

ΒΙΝΤΕΟ

3/5/12

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 12η ενότητα Δ' Δημοτικού (Χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά).


           
Γιατί ο αγώνας των Ελλήνων το 1821 ξεπερνούσε την λογική;

Ο αγώνας των Ελλήνων το 1821 εναντίον της πανίσχυρης Οθωμανικής αυτοκρατορίας είναι πάνω από κάθε λογική. Εάν οι πρωτεργάτες – ήρωες του 1821 κάθονταν και σκέφτονταν πόσες δυνάμεις είχαν, τι μέσα και τι πολεμοφόδια διέθεταν, ούτε κατά διάνοια δε θα επιχειρούσαν να ξεκινήσουν έναν τέτοιο αγώνα. Δε σκέφτηκαν, λοιπόν, με βάση τη λογική. Μια αόρατη δύναμη, η σπίθα που φωλιάζει για αιώνες στις καρδιές των Ελλήνων, η αγάπη για τη λευτεριά, που είναι πάνω απ’ όλα, τους έδωσε τη δύναμη να ξεκινήσουν αυτό τον αγώνα, που ήταν πραγματικά ένα θαύμα. Μια χούφτα Έλληνες, ανοργάνωτοι, χωρίς δυνάμεις και εξοπλισμό, ύστερα από σπουδαίους αγώνες και θυσίες κατόρθωσαν το ακατόρθωτο: την απελευθέρωσή τους!


Του Διάκου

Τρία πουλάκια κάθονταν στου Διάκου το ταμπούρι
το 'να τηράει τη Λειβαδιά και τ' άλλο το Ζητούνι,
το τρίτο το καλύτερο μοιρολογάει και λέει.
-Πολλή μαυρίλα πλάκωσε, μαύρη σαν καλιακούδα.
Μην ο Καλύβας έρχεται, μην ο Λεβεντογιάννης;
-Νουδ' ο Καλύβας έρχεται, νουδ' ο Λεβεντογιάννης.
Ομέρ Βρυώνης πλάκωσε με δεκαοχτώ χιλιάδες.
Ο Διάκος σαν τ' αγροίκησε πολύ του κακοφάνει.
Ψηλή φωνή εσήκωσε, τον πρώτο του φωνάζει.
-Τον ταϊφά μου σύναξε, μάσε τα παλικάρια,
δώσ' τους μπαρούτη περισσή και βόλια με τις χούφτες,
γλήγορα και να πιάσουμε κάτω την Αλαμάνα,
που 'ναι ταμπούρια δυνατά κι όμορφα μετερίζια.
Παίρνουνε τ' αλαφρά σπαθιά και τα βαριά τουφέκια,
στην Αλαμάνα φτάνουνε και πιάνουν τα ταμπούρια.
-Καρδιά παιδιά μου, φώναξε, παιδιά, μη φοβηθείτε!
Σταθείτε αντρειά σαν Έλληνες και σα Γραικοί σταθείτε!

1. Το παραπάνω είναι δημοτικό τραγούδι. Τι γνωρίζετε για τα δημοτικά τραγούδια;

....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 

     
2. Σε ποιον ήρωα αναφέρεται;

.......................................................................................................  
....................................................................................................... 

  
3. Σε ποιο σημείο του τραγουδιού φαίνεται ο ηρωισμός του;

....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
.......................................................................................................   

4. Ποιο σημείο του τραγουδιού σας εντυπωσίασε περισσότερο;

.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
.......................................................................................................     



Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

"Όταν αποφασίσαμε να κάμομε την επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα, ούτε πως δεν έχομε άρματα, ούτε ότι οι Τούρκοι εβαστούσαν τα κάστρα και τας πόλεις, ούτε κανένας φρόνιμος μας είπε « Πού πάτε εδώ να πολεμήσετε με σιταροκάραβα βατσέλα», αλλά, ως μία βροχή, έπεσε εις όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας μας, και όλοι, και οι κληρικοί, και οι προεστοί, και οι καπεταναίοι, και οι πεπαιδευμένοι, και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτό το σκοπό, και εκάμαμε την Επανάσταση".
(Μέρος του λόγου που εκφώνησε ο Κολοκοτρώνης στην Πνύκα).



5. Τι προβλήματα δεν σκέφτηκαν οι Έλληνες όταν αποφάσισαν την επανάσταση;

.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
.......................................................................................................       

6. Ποιοι συμφώνησαν τελικά να γίνει η Επανάσταση;

.......................................................................................................  
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 
....................................................................................................... 



7.      Γράφω τα παρακάτω ρήματα στο ίδιο πρόσωπο του ενεργητικού και παθητικού υπερσυντέλικου:

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ                    ΕΝΕΡΓ.ΥΠΕΡΣ.                      ΠΑΘ.ΥΠΕΡΣ.
Αναγκάζω
Ζεσταίνουμε
Εφαρμόζει
Χρησιμοποιούμε
Αποφασίζει
Συνδέεις
Βρίσκετε
Γράφεις
Μειώνετε
Ακούω
Μαζεύω
Ρωτάει



8.      Γράφω το πρόσωπο και τον αριθμό των παραπάνω ρημάτων (άσκηση 7). Έπειτα τα μεταφέρω στο ίδιο πρόσωπο του άλλου αριθμού.









9.      Μεταφέρω τα ρήματα από τον Ενεστώτα στον Υπερσυντέλικο:

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ                                       ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
Αρχίζω
Δένονται
Δουλεύει
Έρχεσαι
Καταλήγουμε
Ζείτε
Περιγράφω



10.      Γράφω το πρόσωπο και τον αριθμό των ρημάτων της άσκησης 9. Έπειτα, μεταφέρω τα ρήματα στο ίδιο πρόσωπο του άλλου αριθμου.









11.      Φτιάχνω τις οικογένειες των λέξεων:

Άνεμος:



Τροχός:




12.      Γράφω τις παρακάτω λέξεις στην οικογένεια όπου ανήκουν:

 Γονιός, κοινωνικός, κοινότητα, συγκοινωνίες, απόγονος, πρόγονος, άγονος, κοινόχρηστα

Κοινός:


Γόνος:






13. Συμπληρώνω τα κενά και τονίζω όπου χρειάζεται:

Πυρ-    ή   πυρο-

         καγιά                                                                 αυλος
         ετός                                                                   τέχνημα
         σβέστης                                                             βολισμός
         μένος                                                                 ινος



14.  Μεταφέρω την ακόλουθη φράση βάζοντας το ρήμα στην οριστική των χρόνων που είναι στις παρενθέσεις:

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ: Ο Γιάννης πάει βόλτα στο πάρκο.
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ:
ΑΟΡΙΣΤΟΣ:
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ:
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ:



15. Γράφω τις παρακάτω προτάσεις στον Υπερσυντέλικο:

α) Τα παιδιά σχολιάζουν την εκπομπή.


β) Οι φίλοι μου φτάνουν.


γ) Ζεσταίνομαι πάρα πολύ.


δ) Η μαμά κρατάει το μωρό στην αγκαλιά της. 
    


ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ 1821



16. Ποιον ήρωα της Επανάστασης θαυμάζετε περισσότερο; Βρείτε πληροφορίες και παρουσιάστε μια εργασία γι' αυτόν.




  


Δημοσίευση σχολίου

ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ΑΡΧΕΙΟ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

TRANSLATE THIS SITE

 
Copyright © 2018 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Powered byBlogger