Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β' Λυκείου - Θέματα προαγωγικών εξετάσεων

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0
Αποτέλεσμα εικόνας για Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β' Λυκείου

Θέματα προαγωγικών εξετάσεων Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Λήψη

ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
      ΠΕΜΠΤΗ 25 ΜΑΙΟΥ 2000
               EΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ : ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ & ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ-ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
     ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ:ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)
     

ΚΕΙΜΕΝΟ Κωστής Παλαμάς, Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου (απόσπασμα από τον Προφητικό)
Μες τις παινεμένες χώρες, Χώρα παινεμένη, θα 'ρθει κι η ώρα, και θα πέσεις, κι από σέν' απάνου η Φήμη* το στερνό το σάλπισμά της θα σαλπίσει 5 σε βοριά κι ανατολή, νοτιά και δύση. Πάει το ψήλος σου, το χτίσμα σου συντρίμι. Θα 'ρθει κι η ώρα. εσένα ήταν ο δρόμος σε βοριά κι ανατολή, νοτιά και δύση, σαν το δρόμο του ήλιου. γέρνεις. όμως 10 το πρωί για σε δε θα γυρίσει. Και θα σβήσεις καθώς σβήνουνε λιβάδια από μάισσες* φυτρωμένα με γητειές.* πιο αλαφρά του περασμού σου τα σημάδια κι από τις δροσοσταλαματιές. 15 θα σε κλαίν' τα κλαψοπούλια στ' αχνά βράδια και στα μνήματα οι κλωνόγυρτες ιτιές. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Και θα φύγεις κι απ' το σάπιο το κορμί, ω Ψυχή* παραδαρμένη από το κρίμα, και δε θά 'βρει το κορμί μια σπιθαμή 20 μες στη γη για να την κάμει μνήμα, κι άθαφτο θα μείνει το ψοφίμι, να το φάνε τα σκυλιά και τα ερπετά, κι ο Καιρός μέσα στους γύρους του τη μνήμη κάποιου σκέλεθρου πανάθλιου θα βαστά. 25 ΄Οσο να σε λυπηθεί της αγάπης ο Θεός, και να ξημερώσει μιαν αυγή, και να σε καλέσει ο λυτρωμός, ω Ψυχή παραδαρμένη από το κρίμα! 30 Και θ' ακούσεις τη φωνή του λυτρωτή, θα γδυθείς της αμαρτίας το ντύμα, και ξανά κυβερνημένη κι αλαφρή, θα σαλέψεις σαν τη χλόη, σαν το πουλί, σαν τον κόρφο το γυναίκειο, σαν το κύμα, 35 και μην έχοντας πιο κάτου άλλο σκαλί να κατρακυλήσεις πιο βαθιά στου Κακού τη σκάλα,- για τ' ανέβασμα ξανά που σε καλεί θα αιστανθείς να σου φυτρώσουν, ω χαρά! 40 τα φτερά, τα φτερά τα πρωτινά σου τα μεγάλα! Φήμη. θεότητα των Ελλήνων και των Ρωμαίων, προσωποποίηση των διαδόσεων και αγγελιαφόρος των νικών. μάισσες. μάγισσες. γητειά. μάγια. Ψυχή. εννοεί της χώρας.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.Με δεδομένο ότι στο έργο του Παλαμά παρουσιάζεται ολόκληρος ο ελληνισμός από την αρχαιότητα ως την εποχή του, να βρείτε: α) Σε ποια ιστορική περίοδο τοποθετεί ο ποιητής το σκηνικό του ποιήματος;                                                                                                 Μονάδες 8
β) Τι απασχολεί τον ποιητή-προφήτη σχετικά με τη χώρα του;                                                                                                                   Μονάδες 72. Ποιες θεματικές ενότητες διακρίνετε στο ποίημα; Να δώσετε τίτλο σε καθεμιά.                                                                                                                                                                                                   Μονάδες 20

3. Να βρείτε στους πέντε (5) πρώτους στίχους του ποιήματος τέσσερα (4) διαφορετικά σχήματα λόγου. Τι επιτυγχάνει ο ποιητής με τη χρήση του καθενός από αυτά;                                                                                                                                                                              Μονάδες 20
4. Να αναπτύξετε σε 15-20 γραμμές το περιεχόμενο των παρακάτω στίχων: 35 και μην έχοντας πιο κάτου άλλο σκαλί να κατρακυλήσεις πιο βαθιά στου Κακού τη σκάλα,- για τ' ανέβασμα ξανά που σε καλεί θα αιστανθείς να σου φυτρώσουν, ω χαρά! 40 τα φτερά, τα φτερά τα πρωτινά σου τα μεγάλα!                                                                                                                                                                                Μονάδες 25
5. 
Η προτροπή του Σικελιανού στο παρακάτω απόσπασμα και η προφητεία του Παλαμά έχουν ένα κοινό όραμα ελπίδας. Ποιο είναι αυτό και πώς πιστεύει ο κάθε ποιητής ότι μπορεί να γίνει πραγματικότητα; ΄Αγγελος Σικελιανός, Πνευματικό Εμβατήριο (απόσπασμα ) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . "Ομπρoς. βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω απ'την Ελλάδα. ομπρός, βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από τον κόσμο! Τι, ιδατε, εκόλλησεν η ρόδα του βαθιά στη λάσπη, κι α, ιδατε, χάθηκε, τ'αξίνι του βαθιά μες στο αίμα! Ομπρός, παιδιά, και δε βολεί μονάχος του ν'ανέβει ο ήλιος. σπρώχτε με για να και με στήθος, να τον βγάλουμε απ'τη λάσπη, σπρώχτε με στήθος και με για να, να τον βγάλουμε απ'το γαίμα*. 'Δώστε, ακουμπάμε απάνω του ομοαίματοι αδερφοί του! Ομπρός, αδέφια, και μας έζωσε με τη φωτιά του, ομπρός, ομπρός, κ' η φλόγα του μας τύλιξε, αδερφοί μου! Ομπρός, οι δημιουργοί!... Την αχθοφόρα ορμή Σας στυλώστε με κεφάλια και με πόδια, μη βουλιάξει ο ήλιος! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . γαίμα. αίμα.                                                                                                                                                                             Μονάδες 20

Θέματα Εξετάσεων 2013 / Θέματα Ημερήσιων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ (ομάδας Β) 2013 / Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρητικής Κατεύθυνσης



Δείτε επίσης θέματα και απαντήσεις εξετάσεων προσομοίωσης για το Λύκειο εδώ: http://e-didaskalia.blogspot.gr/2013/08/blog-post_5752.html

Δείτε επίσης τα ενδεικτικά θέματα της τράπεζας θεμάτων εδώ: http://e-didaskalia.blogspot.gr/2014/11/2014-2015.html


Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)