Ιστορίας και Αρχαιολογίας Θεσσαλονίκη - Πληροφορίες για τη σχολή

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Σκοπός των Τμημάτων Ιστορίας & Αρχαιολογίας είναι η καλλιέργεια και προαγωγή των Ιστορικών και Αρχαιολογικών Σπουδών. Τα Προγράμματα Σπουδών των Τμημάτων Ιστορίας - Αρχαιολογίας εισάγουν τους φοιτητές τους στα θεωρητικά, ιστορικά και μεθοδολογικά προβλήματα και ζητήματα αυτών των Επιστημών, που αποσκοπούν στην προσέγγιση, διερεύνηση και ερμηνεία του ανθρώπινου παρελθόντος.
Σε κάθε Τμήμα λειτουργούν Κατευθύνσεις ή Τομείς Σπουδών. Ο κυριότερος διαχωρισμός είναι μεταξύ Κατεύθυνσης Αρχαιολογίας και Κατεύθυνσης Ιστορίας, διότι παρά την αλληλοσυσχέτισή τους καθεμιά από τις επιστήμες της Αρχαιολογίας και της Ιστορίας διατηρεί την επιστημολογική της αυτονομία, διαθέτοντας ξεχωριστό αντικείμενο, εννοιολογία, μεθοδολογία και προβληματική.
Αντικείμενο της Αρχαιολογίας είναι η μελέτη των υλικών καταλοίπων των ανθρώπων του παρελθόντος με σκοπό την κατανόηση και την ερμηνεία της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτισμικής δομής των κοινωνικών συνόλων από τα οποία προέρχονται. Από την άλλη ο τομέας της Ιστορίας επιδιώκει την ερμηνευτική προσέγγιση των ιστορικών φαινομένων και την σφαιρική σύλληψη της ιστορίας ώστε ο φοιτητής να έχει βαθύτερη γνώση του ανθρώπινου παρελθόντος.
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ:
8 ΕΞΑΜΗΝΑ
Για να εκπληρώσει τους στόχους του το Πρόγραμμα Σπουδών στηρίζεται στην επιλογή των μαθημάτων. Η επιλογή δίνει τη δυνατότητα να διαμορφωθεί το προσωπικό πρόγραμμα κάθε φοιτητή, προσαρμοσμένο στα ενδιαφέροντά του. Κρίθηκε όμως σκόπιμο η δυνατότητα αυτή να κλιμακώνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε να εξασφαλίζεται ένα ελάχιστο κοινό επίπεδο των αποφοίτων του Τμήματος. Η οργάνωση του Προγράμματος Σπουδών προβλέπει τέσσερις ομάδες μαθημάτων, στις οποίες η συγκέντρωση μονάδων οδηγεί σε πτυχίο του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας.
Η διαφορά των τριών ομάδων ως προς την οργάνωση του Προγράμματος Σπουδών βρίσκεται στη δυνατότητα επιλογής. Η πρώτη ομάδα, τα Υποχρεωτικά (Υ), περιλαμβάνει μαθήματα που θεωρούνται απαραίτητα για την επιστημονική συγκρότηση των φοιτητών αλλά και την επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Όπως είναι επόμενο, για τα μαθήματα αυτής της κατηγορίας δεν υπάρχει δυνατότητα επιλογής και είναι κοινά για όλους τους φοιτητές του Τμήματος.
Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι δυνατό να αποφασίσει το Τμήμα τη διδασκαλία του ίδιου μαθήματος από περισσότερους διδάσκοντες, όταν είναι σκόπιμο να διαιρεθεί ένα μεγάλο ακροατήριο. Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει μαθήματα Υποχρεωτικής Ειδίκευσης (ΥΕιδ.) είναι διαφορετικά για κάθε ειδικότητα του Τμήματος (Ιστορία ή Αρχαιολογία), ενώ η τρίτη ομάδα μαθημάτων περιλαμβάνει μαθήματα Υποχρεωτικά κατ' Επιλογήν (ΥΕ) που είναι επίσης διαφορετικά για τους φοιτητές που θα ακολουθήσουν κατεύθυνση Ιστορίας ή Αρχαιολογίας.
Στην τελευταία αυτή περίπτωση οι ειδικές απαιτήσεις είναι προσδιορισμένες μόνο ως προς το γνωστικό αντικείμενο των μαθημάτων, ενώ το ίδιο το μάθημα είναι αντικείμενο επιλογής. Στην τέταρτη ομάδα, τις Ελεύθερες Επιλογές (ΕΕ), η δυνατότητα επιλογής περιλαμβάνει και το γνωστικό αντικείμενο των μαθημάτων. Οποιοδήποτε μάθημα που προσφέρεται στο Τμήμα (εκτός από τα Υποχρεωτικά, όπως είναι ψυσικό, και από ορισμένα ειδικά μαθήματα) είναι δυνατό να προσθέσει μονάδες στην ομάδα αυτή, όπως επίσης και μαθήματα που προσφέρονται από άλλα Τμήματα της Σχολής ή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και περιλαμβάνονται σε ενδεικτικό κατάλογο που καταρτίζεται με ευθύνη των Τομέων.
ΤΟΜΕΙΣ
1) Αρχαιολoγίας και Ιστορίας της Τέχνης
2) Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας και Λαογραφίας
3) Αρχαίας Ελληνικής, Ρωμαϊκής, Μεσαιωνικής και Βυζαντινής Ιστορίας
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ
Παν/μιο Αθήνας
1. Προϊστορική Αρχαιολογία
2. Κλασική Αρχαιολογία
3. Βυζαντινή Αρχαιολογία
4. Ιστορία της Νεότερης Τέχνης
5. Ιστορία της Ελληνικής & Ρωμαϊκής Αρχαιότητας
6. Βυζαντινή Ιστορία
7. Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία
8. Ευρωπαίκή Ιστορία
Παν/μιο Θεσσαλονίκης
1. Αρχαία Ιστορία
2. Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία
3. Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ιστορία
4. Ιστορία χωρών χερσονήσου του Αίμου και Τουρκολογία
5. Προϊστορική Αρχαιολογία
6. Κλασική Αρχαιολογία
7. Βυζαντινή Αρχαιολογία
8. Ιστορία της Τέχνης
Παν/μιο Κρήτης
1. Τουρκολογία
2. Σύγχρονη Ελληνική και Ευρωπαϊκή Ιστορία
3. Ο αρχαίος Μεσογειακός Κόσμος: Ιστορία και Αρχαιολογία
4. Ιστορία της Τέχνης
5. Βυζαντινές Σπουδές
6. Συστήματα Πολιτισμικών Πληροφοριών και Διαχείρισης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
Παν/μιο Ιωαννίνων
1. Βυζαντινή Ιστορία
2. Βυζαντινή Αρχαιολογία και Τέχνη
3. Βαλκανική Ιστορία
4. Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή Ιστορία
5. Μεσαιωνική Ελληνική Φιλολογία
6. Βαλκανιολόγος - Τεκμηριωτής

ΤΥΠΙΚΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ - ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ
Ως φιλόλογοι καθηγητές στη ΜΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΗ) για τη διδασκαλία κυρίως - αλλά όχι μόνο - ιστορικών μαθημάτων, μπορούν να εργαστούν οι απόφοιτοι του Τμήματος. Για το διορισμό των αποφοίτων των Τμημάτων Ιστορίας & Αρχαιολογίας στη Μέση Εκπαίδευση ισχύουν οι δυνατότητες και οι περιορισμοί που αφορούν όλους τους απόφοιτους των φιλολογικών σχολών. Η απασχόληση σε φροντιστήρια μέχρι το διορισμό στη Μέση Εκπαίδευση αποτελεί την προσφορότερη λύση γι' αυτούς. Εκτός της εκπαίδευσης οι απόφοιτοι μπορούν:
α) να στραφούν σε υπηρεσίες και φορείς του Δημόσιου τομέα που προάγουν την ιστορική επιστήμη ή ασχολούνται με την ιστορική έρευνα (Ακαδημία, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, Ελληνικό Λαογραφικό Ιστορικό Αρχείο, Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας κ.ά.), σε αρχειακές υπηρεσίες, σε βιβλιοθήκες και
β) να προσληφθούν (κατόπιν εξετάσεων) ως υπάλληλοι της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η πρόσληψη αρχαιολόγων στο δημόσιο, δηλαδή στην Αρχαιολογική Υπηρεσία, γίνεται με νόμο κατόπιν ειδικών εξετάσεων. Ο παλιός οργανισμός του Υπουργείου δεν αφήνει πολλά περιθώρια κενών οργανικών θέσεων. Έτσι ο διορισμός νέων αρχαιολόγων στον κλάδο δεν είναι εύκολος και συνεπώς το ποσοστό των αποφοίτων των ιστορικών - αρχαιολογικών τμημάτων του Πανεπιστημίου που ασχολούνται με την αρχαιολογία είναι πολύ μικρότερο από αυτό των αποφοίτων που ασχολούνται στην εκπαίδευση ή σε άλλους συναφείς χώρους.
ΔΥΝΑΜΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ
Τουρκολόγος Ενάλια Αρχαιολογία





Περισσότερα θέματα για τα πανεπιστήμια εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)