Πανελλήνιες 2015: Τι πρέπει να προσέξουν και τι πρέπει να αποφύγουν οι μαθητές για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

Πανελλήνιες 2015: Τι πρέπει να προσέξουν και τι πρέπει να αποφύγουν οι μαθητές για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Πανελλήνιες 2015: Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, δηλαδή την έκθεση και την περίληψη, ξεκινά η πρεμιέρα των πανελλαδικών εξετάσεων 2015 την Δευτέρα 18 Μαΐου, στο οποίο εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι και των τριών Κατευθύνσεων (Γενικής Παιδείας). Παραδοσιακά, η έκθεση αποτελεί για τους εισακτέους των πανελλαδικών εξετάσεων ένα μάθημα- βαρόμετρο για την εισαγωγή στις ανώτερες σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.




































Σημειώνεται, επίσης, ότι η έκθεση θεωρείται ένα μάθημα με υψηλά ποσοστά αναβαθμολογήσεων κάθε χρόνο. Θα πρέπει, επίσης, να γνωρίζετε ότι σε περίπτωση που υπάρχει μεγάλη απόκλιση της βαθμολογίας, από τους δύο βαθμολογητές, τότε, ορίζεται και τρίτος βαθμολογητής. Κατά συνέπεια, ισχύει η τελευταία βαθμολογία.

Ο τρόπος εξέτασης: Οι μαθητές θα έρθουν αντιμέτωποι με ένα κείμενο που ανταποκρίνεται στην αντιληπτική ικανότητα τους. Συγκεκριμένα, θα πάρουν στα χέρια τους ένα φωτοαντίγραφο απόσπασμα κειμένου (δοκιμιακού, λογοτεχνικού, άρθρου κ.τ.λ.) μίας έως δύο σελίδων από βιβλίο, εφημερίδα ή περιοδικό που αναφέρεται σε κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά, επιστημονικά ή άλλα θέματα της καθημερινής ζωής.

Οι υποψήφιοι μαθητές των πανελληνίων εξετάσεων καλούνται να δώσουν μια σύντομη περίληψη αυτού του κειμένου (25 μονάδες). Να απαντήσουν σε ερωτήσεις (35 μονάδες), με τις οποίες ελέγχονται: α) η κατανόηση του κειμένου, β) η οργάνωση του λόγου (διάρθρωση, δομή διαίρεση και τιτλοφόρηση ενοτήτων), γ) τα σημασιολογικά στοιχεία (σημασία λέξεων, συνώνυμα – αντώνυμα, κατασκευή φράσεων ή παραγράφων με ορισμένες λέξεις, αντικατάσταση λέξεων ή φράσεων κ.τ.λ.), δ) η ικανότητά τους να αναγνωρίζουν τη λειτουργία των μορφοσυντακτικών δομών, καθώς και να χειρίζονται αυτές τις δομές, ανάλογα με τους επικοινωνιακούς στόχους του κειμένου. Παράλληλα, θα κληθούν να συντάξουν ένα κείμενο, ενταγμένο σε επικοινωνιακό πλαίσιο, με το οποίο κρίνουν κάποια σημεία ή αναπτύσσουν προσωπικές απόψεις, παίρνοντας αφορμή από το κείμενο. Η έκταση αυτής της ανάπτυξης καθορίζεται κατά προσέγγιση, χωρίς να υπερβαίνει τις 600 λέξεις (40 μονάδες). 


Κατά τη βαθμολόγηση λαμβάνεται υπόψη η ορθογραφία, η δομή του κειμένου, ο πλούτος του λεξιλογίου, η ακρίβεια, η σαφήνεια και η ορθότητα της διατύπωσης, καθώς και το περιεχόμενο.


Τι θα πρέπει να προσέξετε: Aν κληθείτε να γράψετε άρθρο, μην ξεχάσετε να βάλετε τίτλο. Σε περίπτωση επιστολής, μην ξεχάσετε την προσφώνηση και την αποφώνηση, χωρίς, όμως να βάλετε στο τέλος το όνομα σας. Θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε άμεσο επικοινωνιακό λόγο και επίσημο ύφος σε γ' πληθυντικό. Τέλος, μην ξεχάσετε προσφώνηση και αποφώνηση σε περίπτωση που γράψετε ομιλία π.χ.στη Βουλή των Εφήβων. 

Περισσότερα θέματα για τις εξετάσεις εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)