Το ναυάγιο του Εξπρές Σάμινα με 81 νεκρούς

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0
Μία από τις τραγικότερες σελίδες της ελληνικής ναυτιλίας έχει γραφτεί στις 26 Σεπτεμβρίου 2000. Το επιβατηγό-οχηματαγωγό «Εξπρές Σάμινα», με 533 επιβαίνοντες, βυθίζεται έξω από το λιμάνι της Πάρου.
Δείτε το ντοκιμαντέρ "Εξπρές Σάμινα - Πορεία σύγκρουσης"

13 χρόνια από την τραγωδία του «Εξπρές Σάμινα»

Μία από τις ημερομηνίες που δικαιώνουν το χαρακτηρισμό ως «αποφράδες» είναι η 26η Σεπτεμβρίου 2000, όταν και συνέβη το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα», βυθίζοντας στο πένθος 81 οικογένειες και σε κλυδωνισμούς την τότε κυβέρνηση Σημίτη. 

Ραδιοφωνικοί σταθμοί και τηλεοπτικά κανάλια διακόπτουν το βραδινό πρόγραμμά τους. Οι δείκτες των ηλεκτρονικών ρολογιών «καρφωμένοι» στις 22:15. 

Η έκτακτη είδηση που μεταδίδουν τα ΜΜΕ μοιάζει απίστευτη: «Το επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο “Εξπρές Σάμινα” βυθίστηκε ανοιχτά της Πάρου, παρασύροντας στο βυθό άγνωστο, μέχρι στιγμής, αριθμό ανθρώπων». 

Από εκείνη τη στιγμή, οι πληροφορίες είναι καταιγιστικές, επισκιάζοντας, δυστυχώς, τη μόνη έως τότε επικαιρότητα που ήταν αθλητική (Αμβούργο-Παναθηναϊκός 0-1). 

Στα νερά του Αιγαίου, λίγες εκατοντάδες μέτρα μακριά από το λιμάνι της Πάρου, 472 επιβάτες και 61 μέλη του πληρώματος του «Εξπρές Σάμινα» καλούνται να δώσουν αγώνα επιβίωσης. 

Το πλοίο έχει χτυπήσει με την πλώρη στις βραχονησίδες Πόρτες και μέσα σε 25 λεπτά της ώρας βυθίζεται. 

Ο γιγάντιος μεταλλικός σκελετός γίνεται τάφος για 81 ψυχές. Ευτυχώς, πολλές περισσότερες (452) θα σωθούν χάρις στον ηρωισμό των ψαράδων του νησιού. 

Οι πρώτοι διασωθέντες αποβιβάζονται με τα αλιευτικά στην στεριά και προωθούνται στο Κέντρο Υγείας Πάρου, για να μεταφερθούν στη συνέχεια και να φιλοξενηθούν σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια που προσέφερε ο δήμος. 

Με το πρώτο φως της ημέρας αποκαλύπτεται το μέγεθος της ναυτικής τραγωδίας, που είναι η μεγαλύτερη στη χώρα από την εποχή της Φαλκονέρας (08/12/1966). 

Η συνέχεια και η δίκη 

Από εκεί και πέρα αρχίζει ο «χορός» των ευθυνών, καθώς όλοι τις αποποιούνται. Ο πλοίαρχος, Βασίλης Γιαννακής, κατηγορεί τον υποπλοίαρχο, Αναστάσιο Ψυχογιό και εκείνος κάνει λόγο για βλάβη στο πηδάλιο. 

Η πλοιοκτήτρια εταιρία «Minoan Flying Dolphin» επιρρίπτει ευθύνες στο πλήρωμα, ενώ η υπόθεση προσλαμβάνει και πολιτικές διαστάσεις, αφού η Αντιπολίτευση με προεξάρχουσα τη ΝΔ, επιτίθεται στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. 

Τα περισσότερα «πυρά» συγκεντρώνει ο τότε υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Χρήστος Παπουτσής, ο οποίος παρά την πίεση των ΜΜΕ να παραιτηθεί, αρνείται, αφού, όπως φαίνεται, έχει τη στήριξη του πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη. 

Οι επιβάτες του «Εξπρές Σάμινα» καταγγέλλουν το πλήρωμα για εγκληματική αδιαφορία, ενώ ρίγη συγκίνησης προκαλεί η αποκάλυψη ότι 21 φαντάροι που επέστρεφαν στη Σάμο από άδεια, έσωσαν με κίνδυνο της ζωής τους, δεκάδες συνανθρώπους τους! 

Δύο μήνες μετά, ο αντιπρόεδρος της «Minoan Flying Dolphin» (που μετά το ατύχημα μετονομάζεται σε «Hellenic Flying Dolphin»), Παντελής Σφηνιάς, αυτοκτονεί. 

Μέρα-μεσημέρι, πέφτει στο κενό από τον 6ο όροφο των γραφείων της εταιρίας στην Ακτή Κονδύλη του Πειραιά. 

Εκείνος δεν θα καθίσει στο εδώλιο, όπου θα βρεθούν 17 άτομα, μεταξύ των οποίων και έξι στελέχη της επιθεώρησης εμπορικών πλοίων. 

Στη συνέχεια οι κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος σε βάρος των μελών του πληρώματος μετατρέπονται από το Συμβούλιο Εφετών Αιγαίου σε πλημμελήματα. 

Ταυτόχρονα, απαλλάσσει την εταιρία για τα φθαρμένα σωσίβια και τις κακοσυντηρημένες λέμβους. 

Τελικώς, παραπέμπονται σε δίκη μόνον ο πλοίαρχος και ο υποπλοίαρχος για κακουργήματα. 

Τα υπόλοιπα 5 μέλη του πληρώματος βαρύνονται με κατηγορίες σε βαθμό πλημμελήματος. 

Οι εκπρόσωποι της «Minoan Flying Dolphin», Κωνσταντίνος Κληρονόμος και Νικόλας Βικάτος, δικάζονται απλώς για ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση, που αφορά στην έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοΐας από τους επιθεωρητές του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και αξιωματικών του Λιμενικού Σώματος. 

Ένας επιθεωρητής του ΥΕΝ δικάζεται με τους υπόλοιπους. 

Πορίσματα-φωτιά 

Φως στα αίτια της τραγωδίας ρίχνουν τα πολυαναμενόμενα πορίσματα που αναφέρουν ότι : 

-Τα στεγανά (υδατοστεγείς μπουκαπόρτες) ήταν ανοικτά με ευθύνη του Α’ μηχανικού. 
-Δεκαεπτά φορτηγά μετακινήθηκαν αφού δεν ήταν καταλλήλως ασφαλισμένα, με αποτέλεσμα να πάρει κλίση το πλοίο και να επιταχυνθεί η βύθισή του. 
-Τα σωστικά μέσα ήταν παλαιά και κακοσυντηρημένα. 
-Μία από τις σωσίβιες λέμβους δεν λειτούργησε και οι ναυαγοί που είχαν επιβιβαστεί παρασύρθηκαν από τα κύματα και πνίγηκαν. 
-Τα σωσίβια ήταν τριών δεκαετιών, όσο και η ηλικία του «Εξπρές Σάμινα» που είχε ναυπηγηθεί το 1966. 
-Έγινε λανθασμένη ενημέρωση του Κέντρου Συντονισμού Διάσωσης. 
-Ο πλοίαρχος Βασίλης Γιαννακής και ο υποπλοίαρχος Αναστάσιος Ψυχογιός προέβησαν σε λανθασμένες ενέργειες και παραλείψεις. 
-Το πλοίο ταξίδευε χωρίς τα αναγκαία πιστοποιητικά και δεν υπήρχαν λίστα επιβατών ούτε σχέδιο εγκατάλειψης. 

Ο πλοίαρχος Βασίλης Γιαννακής (σήμερα -26/9/2013- έχει αποφυλακιστεί) καταδικάζεται σε κάθειρξη 12 ετών. 

Στον ύπαρχο Αναστάσιο Ψυχογιό (επίσης έχει αποφυλακιστεί) επιβάλλεται κάθειρξη 12 ετών και 10 μηνών. 

Το «Εξπρές Σάμινα», που είχε σαλπάρει από τον Πειραιά με προορισμό τα νησιά Πάρο-Νάξο-Ικαρία-Σάμο-Πάτμο και Λειψούς, δεν ολοκλήρωσε ποτέ το δρομολόγιό του. 

Μέχρι και σήμερα, παραμένει στο βυθό του Αιγαίου, όπως και τα αναπάντητα «γιατί»… 


Περισσότερα θέματα για ναυάγια εδώ.
Περισσότερα αφιερώματα εδώ.
Περισσότερα ενδιαφέροντα θέματα εδώ.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)