Νέα «Αθηνά» προμηνύει η κατρακύλα των βάσεων

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

Συνέχεια των λουκέτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προμηνύει η βουτιά των βάσεων που παρατηρήθηκε σχεδόν στο σύνολο των σχολών και των τμημάτων τόσο των πανεπιστημίων όσο και των ΤΕΙ. Όπως προκύπτει από τη χθεσινή δημοσιοποίηση των βάσεων, αυξήθηκαν σε 119, από 81 πέρυσι, τα τμήματα όπου η εισαγωγή φοιτητών γίνεται με βαθμολογία κάτω από τη βάση. Το γεγονός αυτό στρώνει κόκκινο χαλί σε μία νέα «Αθηνά» και αποδεικνύει ότι η επιλογή των απίστευτα δύσκολων θεμάτων στα οποία εξετάστηκαν φέτος οι υποψήφιοι, με αποτέλεσμα το πατατράκ των βαθμολογιών, δεν ήταν τυχαία, αλλά συνειδητή. Ήταν μια επιλογή που στη συνέχεια θα νομιμοποιούσε τον Κ. Αρβανιτόπουλο να προχωρήσει σε νέες συγχωνεύσεις-καταργήσεις προκειμένου να «απαλλάξει» τον ακαδημαϊκό χάρτη από το «μίασμα» τμημάτων χαμηλής στάθμης. Άλλωστε, οι βαθμολογίες των εισακτέων είναι από τα κριτήρια βιωσιμότητας των τμημάτων που προβλέπει η «Αθηνά», ενώ ήδη υπάρχουν προτάσεις (βλέπε ΔΗΜ.ΑΡ. ως συγκυβέρνηση) που ζητούσαν να μπαίνει λουκέτο σε όσα τμήματα δέχονταν πάνω από τους μισούς υποψήφιους με βαθμολογία κάτω από το 10. Έτσι, μπορεί να δούμε να εφαρμόζεται και στην Ελλάδα το μοντέλο της Λιβερίας για τα χαμηλόβαθμα τμήματα και σχολές.
  • Αυξήθηκαν σε 119 τα τμήματα στα οποία οι φοιτητές εισάγονται με βαθμολογία κάτω από τη βάση
Σύμφωνα με τα στοιχεία, σημειώνεται πτώση που μπορεί να χαρακτηριστεί και θεαματική σε 338 τμήματα. Όπου υπάρχει άνοδος, π.χ. Στρατιωτικές Σχολές ή Τμήματα των ΤΕΙ, οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στη δραματική μείωση των θέσεων εισακτέων. Φέτος μόνο 26 τμήματα, δηλαδή το 5,75% της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έχουν εισακτέους με βαθμολογίες άνω των 18.000 μορίων έναντι 8% πέρυσι). Από την κατρακύλα των βάσεων δεν γλίτωσε ούτε η Ιατρική Σχολή Αθηνών, που έπεσε κάτω από τα 19.000 μόρια, ενώ τα 1.000 μόρια άγγιξε η πτώση τους Πολιτικούς Μηχανικούς Αθήνας και τα 308 μόρια η πτώση στη Νομική. Όσο δε απομακρυνόμαστε από το κέντρο τόσο μεγαλύτερη είναι και η πτώση. Για παράδειγμα, το τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης στον Βόλο έπεσε φέτος κατά 2.832 μόρια! Εννοείται ότι συνεχίστηκε και η κατρακύλα των βάσεων στις παιδαγωγικές σχολές, καθώς οι υποψήφιοι είναι απολύτως ενήμεροι για το γεγονός ότι η παιδεία και το έμψυχο δυναμικό της αποτελούν ένα από τα μεγάλα θύματα των μνημονιακών δεσμεύσεων της κυβέρνησης.
Όμως, συντηρείται η άβυσσος που υπάρχει μεταξύ τμημάτων όπου η εισαγωγή γίνεται με 4.000 μόρια και τμημάτων όπου ο τελευταίος εισακτέος συγκέντρωσε πάνω από 18.000. Αυτό δείχνει ότι ατύπως το υπουργείο Παιδείας έχει καταφέρει να καθιερώσει τριτοβάθμια εκπαίδευση διαφορετικών ταχυτήτων, η οποία απευθύνεται και σε διαφορετικά κοινωνικά στρώματα, με διαφορετικές οικονομικές δυνατότητες και αντοχές.
Το Τμήμα Παιδείας του ΣYΡΙΖΑ με ανακοίνωσή του τονίζει ότι με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας όχι μόνο δεν μειώνεται ο εξεταστικός Γολγοθάς των μαθητών, αλλά αυξάνεται, καθώς το γενικό λύκειο μετασχηματίζεται ακόμη πιο δραστικά με συνεχείς εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα και στις τρεις τάξεις του Λυκείου σε ένα ανταγωνιστικό, βαθμοθηρικό, άρα ακόμα πιο ταξικό σχολείο. Οι εκπαιδευτικές ανισότητες που ήδη χαρακτηρίζουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα οξυνθούν, θα αυξηθούν οι οικογενειακές δαπάνες για φροντιστήρια όπως και η χρονική διάρκεια φοίτησης των μαθητών σε αυτά προκειμένου να ανταπεξέλθουν σε μια κούρσα εξετάσεων με τεράστιο όχι μόνο οικονομικό αλλά και ψυχολογικό κόστος για τους μαθητές/τριες και τις οικογένειές τους.
Για τον ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνεται στην ανακοίνωση, ο θεσμός των πανελλαδικών εξετάσεων αποτελεί πια παρελθόν. Το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ αντιπαραθέτει στη νεοφιλελεύθερη πολιτική της κυβέρνησης ένα σχολείο που θα χωράει όλη την αναγκαία γνώση και όλους τους μαθητές και προτείνει:
* 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλες και όλους.
* Ενιαίο λύκειο θεωρίας και πράξης και μεταλυκειακή δημόσια τεχνολογική εκπαίδευση.
* Ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Για την κυβέρνηση της Αριστεράς, τονίζει η ανακοίνωση, η διασφάλιση της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για όλους/ες όσους/ες το επιθυμούν, αποτελεί εφικτό και αναγκαίο κοινωνικό στόχο στο πλαίσιο μιας κοινωνίας δικαιοσύνης και αλληλεγγύης.
Π. ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΥ

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)