Σχεδιαγράμματα στα Αρχαία από μετάφραση (Ομήρου Ιλιάδα) για την ραψωδία α 54 – 306 (Β' Γυμνασίου)

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

ΣΤΙΧΟΙ 54 – 306

ΔΟΜΗ:
1Η ΕΝΟΤΗΤΑ: στ.54-68: Ο Αχιλλέας συγκαλεί συνέλευση και προτείνει να  συμβουλευτούν μάντη.
2Η ΕΝΟΤΗΤΑ: στ. 69-84: Ο μάντης Κάλχας εκφράζει το φόβο του να μιλήσει και ζητεί προστασία από τον Αχιλλέα.
3Η ΕΝΟΤΗΤΑ: στ.85-101: Ο Αχιλλέας διαβεβαιώνει το μάντη πως δεν κινδυνεύει κι εκείνος αποκαλύπτει την αιτία του κακού.
4Η ΕΝΟΤΗΤΑ: στ.102-129: ο Αγαμέμνονας κατηγορεί το μάντη.
5Η ΕΝΟΤΗΤΑ: στ. 130-187: Η σύγκρουση του Αγαμέμνονα με τον Αχιλλέα.
6Η ΕΝΟΤΗΤΑ: στ.188-244: Ο εξοργισμένος Αχιλλέας σκέφτεται να σκοτώσει τον Αγαμέμνονα – Παρεμβαίνει η Αθηνά και τον συγκρατεί.
7Η ΕΝΟΤΗΤΑ: στ.245-303: Η προσπάθεια του Νέστορα να συμφιλιώσει τους δυο ήρωες.

ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:
1)      Η συνέλευση.
2)      Οι κατηγορίες του Αγαμέμνονα εναντίον του μάντη Κάλχαντα.
3)      Η σύγκρουση Αχιλλέα και Αγαμέμνονα.
4)      Η αιτία του Τρωικού πολέμου.
5)      Η παρέμβαση της Αθηνάς και ο διάλογός της με τον Αχιλλέα.
6)      Η αποχώρηση του Αχιλλέα από τον πόλεμο και οι προβλέψεις του.
7)      Η αποτυχημένη παρέμβαση του Νέστορα.

ΑΝΘΡΩΠΟΜΟΡΦΙΣΜΟΣ ΘΕΩΝ:
-          Στίχοι 195-196 και 208-209: Η Ήρα αγαπάει εξίσου τον Αγαμέμνονα και τον Αχιλλέα.


ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΘΕΩΝ:
-          Στίχοι 193-222: Η Αθηνά κατεβαίνει από τον Όλυμπο και συνομιλεί με τον Αχιλλέα.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:
-          ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑΣ: Σκληρός, εγωιστής, αλαζόνας, φιλονίκης.
-          ΑΧΙΛΛΕΑΣ: Γενναίος, λογικός, δίκαιος, ανυποχώρητος σε ζητήματα τιμής, συναισθηματικός, ευσεβής, υπερήφανος, εγωιστής.
-          ΝΕΣΤΟΡΑΣ: Λογικός, σοφός, με άψογη επιχειρηματολογία.

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΟΣ:
-          Η Αθηνά λειτουργεί ως «από μηχανής θεός» αφού παρεμβαίνει στη φιλονικία Αγαμέμνονα – Αχιλλέα, τη στιγμή που ο Αχιλλέας σκέφτεται να σκοτώσει τον αρχιστράτηγο, δίνει δηλαδή λύση σε κρίσιμες στιγμές της πλοκής, τη λύση που δεν μπορούν να δώσουν με αληθοφάνεια οι πρωταγωνιστές του έργου.

Η ΦΙΛΟΝΙΚΙΑ ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ ΚΑΙ ΑΧΙΛΛΕΑ:
1)      Στίχοι 106-120: Εισαγωγή.
2)      Στίχοι 121-147: Χαλαρή αντιπαράθεση.
3)      Στίχοι 148-171: Απότομη ένταση και μετατροπή της αντιπαράθεσης σε ανοιχτή πλέον σύγκρουση, αποκάλυψη μιας υποβόσκουσας γενικότερης αντιπαλότητας.
4)      Στίχοι 172-187: Κορύφωση της σύγκρουσης.
5)      Στίχοι 188-222: Μετεωρισμός της σύγκρουσης, εσωτερική πάλη του Αχιλλέα, παρέμβαση της Αθηνάς.
6)      Στίχοι 223-244: Πτώση σε καθαρά λεκτική αντιπαράθεση, επικύρωση με τον όρκο του Αχιλλέα.
7)      Στίχοι 245-284: Διακοπή της αντιπαράθεσης.
8)      Στίχοι 285-303: Χαλάρωση και κλείσιμο.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)