<e-didaskalia></e-didaskalia>

7/5/12

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 13η ενότητα Ε' Δημοτικού (Κατασκευές).

Κριτήριο Αξιολόγησης
Τάξη: Ε΄
Ενότητα: 13η  Κατασκευές
Ονοματεπώνυμο:
Ημερομηνία:



Α. Ακούω και γράφω

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................




Β. ΕΡΓΑΣΙΕΣ


1.        Να μετατρέψεις την ενεργητική σύνταξη σε παθητική και αντίστροφα:

α)  Οι επιστήμονες ανακάλυψαν νέα φάρμακα για τις ασθένειες.
.........................................................................................................................................
β)  Η αδερφή μου φανέρωσε την έκπληξη.
.........................................................................................................................................
γ)  Η γειτονιά αναστατώθηκε από τους πυροβολισμούς.
.........................................................................................................................................
δ)  Τα νερά του ποταμού μολύνθηκαν από τα απόβλητα του εργοστασίου.
.........................................................................................................................................



2.        Γράψε με μια σύνθετη λέξη τα αριθμητικά.

Ένας και μισός αιώνας       ..........................................................................................
Μία και μισή φέτα             ..........................................................................................
Ένα και μισό μήλο              ..........................................................................................
Τρεις και μισή ώρες           ..........................................................................................
Τέσσερις και μισή μέρες    ..........................................................................................
Εννέα και μισό χρόνια        ..........................................................................................



3.        Συμπλήρωσε τις προτάσεις βάζοντας το ρήμα της παρένθεσης στο σωστό τύπο.

α) Μην .............................. συνεχώς τις επισκέψεις σου στο γιατρό. (αναβάλλω)
β) Κατόρθωσαν να ............................... τις δυνάμεις του εχθρού. (καταβάλλω)
γ) Υποσχέθηκε ότι αυτή τη φορά θα ................................. στην κοινή προσπάθεια. (συμβάλλω)
δ) Αισθάνθηκα ότι με ........................................ . (προσβάλλω)
ε) Του ............................ μήνυση, γιατί με έβρισε. (υποβάλλω)



4.        Να ενώσεις τις παρακάτω προτάσεις σε περιόδους που να περιέχουν μία ανεξάρτητη και μια αναφορική πρόταση.

α) Το σπίτι μου είναι πολύ μεγάλο. Το σπίτι μου έχει τεράστιες βεράντες.
.........................................................................................................................................
β) Θα ταξιδέψω με αεροπλάνο. Το αεροπλάνο θα φύγει την Τρίτη το απόγευμα.
.........................................................................................................................................
γ) Ήρθε έντονο κύμα κακοκαιρίας. Η μετεωρολογική υπηρεσία είχε προβλέψει το κύμα κακοκαιρίας.
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................

δ) Τον κουράζει πολύ ο θόρυβος. Ο θόρυβος προέρχεται από τα αυτοκίνητα.
.........................................................................................................................................



5.        Συμπληρώνω στον πίνακα τη συντακτική θέση των λέξεων.


Κάνει ο καθένας τη δουλειά του.
Ο μαθητής τον χτύπησε.
Ο Αλέξανδρος ονομάστηκε μέγας.
Φαίνεται ότι θα έχει ζέστη σήμερα.
Αυτή η γυναίκα μου φαίνεται γνωστή.
Έλεγε πως δε φοβάται.
Το τρέχω είναι ρήμα.
Δε θέλω να έρθεις μαζί μας. 


Λέξη
Συντακτική θέση




















Γ. ΚΕΙΜΕΝΟ
Η λαϊκή αρχιτεκτονική

Ενώ στην εποχή μας ο σχεδιασμός ενός οικοδομήματος είναι έργο ενός επώνυμου σπουδαγμένου επιστήμονα, του αρχιτέκτονα, και η οικοδόμηση του ευθύνη του πολιτικού μηχανικού, παλιότερα δε συνέβαινε κάτι τέτοιο.
Τότε τα οικοδομήματα, είτε επρόκειτο για σπίτια είτε για μοναστήρια, εκ­κλησίες, μύλους, γεφύρια, χτίζονταν από πλανόδιους εμπειρικούς τεχνίτες, που αξιοποιούσαν την πείρα των παλιότερων γενιών. Παράγοντες, όπως το κλίμα, η μορφολογία του εδάφους, τα υλικά, ο τρόπος ζωής και οι κοινωνι­κές και οικονομικές συνθήκες, επιδρούσαν στη διαμόρφωση των κτισμάτων και ταυτόχρονα έδιναν την ποικιλία στη λαϊκή αρχιτεκτονική.
Όπου κι αν ταξιδέψεις στην Ελλάδα, μπορείς εύκολα να ξεχωρίσεις τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής. Διαφορετικά έχτιζαν τα σπίτια τους οι νησιώτες, αλλιώς εκείνοι που κατοικούσαν στα πεδινά ή σε ορεινές περιοχές.
Πλησιάζοντας με το πλοίο σε κάποιο από τα νησιά του Αιγαίου, θα δεις οι­κισμούς που λες και είναι φτιαγμένοι από λευκούς κύβους. Πουθενά δε θα δεις πέτρινες σκεπές. Όλα τα σπίτια έχουν επίπεδες ταράτσες για να μα­ζεύουν τα νερά της βροχής, μικρά παράθυρα για να προστατεύονται από τους αέρηδες του πελάγους και ασβεστωμένους τοίχους για να απορροφούν λιγότερη ζέστη.
Στην ηπειρωτική χώρα το κλίμα και η μορφολογία του εδάφους επέβαλλε άλλο είδος χτισίματος. Τα σπίτια έχουν ξύλινη δίρριχτη στέγη, καλυμμένη με σχιστόπλακες ή κεραμίδια για να κυλάει το νερό της βροχής και το λιω­μένο χιόνι. Στα ορεινά τα σπίτια είναι συχνά διώροφα. Το ισόγειο το χρησιμοποιούσαν σαν αποθήκη για τη σοδειά και τα γεωργικά εργαλεία, καθώς και στάβλο για τα ζώα. Έτσι η οικογένεια κατοικούσε στον πρώτο όροφο. Χαγιάτια, μπαλκόνια σκεπασμένα ή ανοιχτά στόλιζαν τα διώροφα σπίτια.
Στα πεδινά, τα σπίτια ήταν μονώροφα, χτισμένα γύρω από μια αυλή που, σχημάτιζε Π ή Γ, ενώ η στέγη προεκτεινόταν με ξύλινους πασσάλους και δημιουργούσε υπόστεγο.
Σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδας έχτιζαν τα λεγόμενα πυργόσπιτα. Στη Μάνη ή στη Χίο μπορείς να δεις τέτοιους πύργους, μέχρι και τέσσερις ορόφους ψηλούς, που σκοπό είχαν να προστατέψουν την οικογένεια από τους εχθρούς της.
Τα σπίτια της λαϊκής αρχιτεκτονικής δεν έχουν πλούσια διακόσμηση. Ωστόσο, οι ξύλινες πόρτες, οι λιθόχτιστοι σκαλιστοί φεγγίτες και τα πλακό­στρωτα δάπεδα κάνουν το κάθε σπίτι μοναδικό. Οι λαϊκοί τεχνίτες έβρισκαν στο περιβάλλον τα υλικά που ήταν αναγκαία στο χτίσιμο του σπιτιού. Οι εξωτερικοί τοίχοι κατασκευάζονταν από χοντροπελεκημένη πέτρα, ενώ τα χωρίσματα στο εσωτερικό του σπιτιού από άψητα τούβλα ή ξύλο. Το σίδε­ρο, που ήταν πολύ ακριβό, το χρησιμοποιούσαν για τις κλειδαριές, τα κι­γκλιδώματα, τις σιδηροδεσιές κ.λπ. Σοβάτιζαν με ασβέστη ανακατεμένο με άμμο και νερό.
Μαρίζα Ντεκάστρο, Λαϊκή Τέχνη, εκδ. Κέδρου




ΑΣΚΗΣΕΙΣ

α) Ποιοι παράγοντες διαμόρφωσαν τη λαϊκή αρχιτεκτονική;

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................



β)  Πώς είναι τα σπίτια στα νησιά και γιατί;

.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................



γ) Να διακρίνετε τα μαυρισμένα ρήματα του κειμένου σε μεταβατικά και αμετάβατα.

Ρήματα
Μεταβατικά
Αμετάβατα




























         

         

 
        

2 σχόλια:

  1. Κάτι πιο δύσκολο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. τελιο!!!το ιδιο τεστ μασ εμπαλε η δασκαλα μασ συπερ!!!!!!!!!1

    ΑπάντησηΔιαγραφή

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Η Φωτό Μου

ΕΤΟΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ:
1988.

ΔΙΑΜΟΝΗ:
Νίκαια Αττικής.

ΣΠΟΥΔΕΣ:

Πτυχιούχος Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας, με κατεύθυνση Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Πτυχιούχος European Computer Driving Licence για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.
Πτυχιούχος Competency in English as second language from the University of Michigan για την Αγγλική Γλώσσα.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ:

2006 - σήμερα: Ιδιαίτερα μαθήματα σε μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
2011 - σήμερα: Εφαρμογή ψηφιακής πλατφόρμας ηλεκτρονικού σχολείου στο http://e-didaskalia.blogspot.com.
Καλοκαίρι 2012: Δημιουργική απασχόληση ηλεκτρονικής διδασκαλίας των παιδιών των δημοτικών σχολείων του Δήμου Νίκαιας – Αγ. Ι. Ρέντη μέσω του http://e-didaskalia.blogspot.com στο πρόγραμμα του Δήμου «Καλοκαίρι στην πόλη μου».
2013: Πιστοποίηση εγκεκριμένης αναγγελίας έναρξης ασκήσεως επαγγέλματος διδασκαλίας Φιλολόγου ΠΕ02 για φροντιστήρια και κατ' οίκον διδασκαλία με αριθμό πρωτοκόλλου 26363.
2013 - σήμερα: Παράδοση διαδικτυακών μαθημάτων μέσω skype.
2013 - σήμερα: Φιλόλογος στον φροντιστηριακό όμιλο "Πουκαμισάς".
2013 - σήμερα: Σύμβουλος καθηγητής στα παιδιά του Γυμνασίου του φροντιστηρίου "Πουκαμισάς" στη Νίκαια.
Καλοκαίρι 2013: Συμμετοχή στη συγγραφή εκπαιδευτικού βοηθήματος Νεοελληνικής Γλώσσας Γ' Γυμνασίου για τα φροντιστήρια "Πουκαμισάς".
Καλοκαίρι 2013: Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά σεμινάρια διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Λατινικών για την Γ' Λυκείου.
Σεπτέμβριος 2013: Συνεργασία με την European Networking Consultants για την εγκατάσταση του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού του http://e-didaskalia.blogspot.gr σε εξειδικευμένα εκπαιδευτικά tablets.
Χειμώνας 2013: Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά σεμινάρια διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών, της Ιστορίας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για την Γ' Λυκείου.
2014: Συγγραφή εκπαιδευτικών βοηθημάτων Νεοελληνικής Γλώσσας Β' και Γ' Γυμνασίου για τις εκδόσεις "Πουκαμισάς".
Φεβρουάριος 2014: Συνεργασία με την Πρεσβεία της Ελλάδος στη Μαδρίτη για την προβολή της Οδύσσειας οπτικοποιημένης στο Δημόσιο Σχολείο της ευρύτερης περιοχής της Μαδρίτης C.E.I.P. Canada Real. Σχετική ανακοίνωση της Πρεσβείας: http://www.mfa.gr/spain/presveia/news/epistole-tou-demotikou-skholeiou-tes-madrites-ceip-canada-real-pros-ton-presbu-phragkisko-berro.html . Σχετική ανακοίνωση του σχολείου: www.educa2.madrid.org-web/centro.cp.canadareal.colladovillalba
Αύγουστος 2014: Ψηφιοποίηση και δημοσίευση του μυθιστορήματος "Η πραγματικότητα μιας φανταστικής ζωής". Ολόκληρο το μυθιστόρημα online και δωρεάν σε μορφή e-book: http://e-didaskalia.blogspot.gr/2014/08/apostolis-zymvragakis.html

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:
Δημιουργός και διαχειριστής των εξειδικευμένων εκπαιδευτικών ιστολογίων:
http://e-didaskalia.blogspot.com, http://onomatologio.blogspot.com, http://e-sxoleio.weebly.comhttp://e-greekschool.blogspot.com, http://ilektronikosxoleio.blogspot.com, http://e-ekpaideusi.blogspot.com, http://e-meleti.blogspot.com.
Συγγραφή μυθιστορημάτων. Δύο μυθιστορήματα είναι ολοκληρωμένα και άλλα δύο είναι στο στάδιο συγγραφής τους.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
E-mail: zymvras@hotmail.gr
Facebook: facebook.com/ididaskalia
Twitter: twitter.com/e_didaskalia
Google Plus: plus.google.com/+E-didaskaliaBlogspotGr
Site: e-didaskalia.blogspot.gr

ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ

To e-didaskalia.blogspot.gr είναι ένα εκπαιδευτικό ιστολόγιο που συγκεντρώνει και αναδημοσιεύει ό,τι πιο αξιόλογο υλικό κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, ώστε να βοηθηθούν μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις των σχολικών υποχρεώσεων, ειδικά αυτές τις τόσο δύσκολες εποχές.

Το e-didaskalia.blogspot.gr δεν αναρτά στο διαδίκτυο υλικό που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα. Όλο το υλικό που βρίσκεται εδώ, αναδημοσιεύεται μέσω τρίτων ιστοσελίδων, όπου έχει γίνει και η αρχική δημοσίευση από άλλους χρήστες του διαδικτύου, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με το παρόν ιστολόγιο.

Αν παρόλα αυτά υπάρχει κάποιος κάτοχος πνευματικών δικαιωμάτων που ανακάλυψε πως έχει αναδημοσιευθεί στο παρόν ιστολόγιο μέρος της δουλειάς του και δεν το επιθυμεί, παρακαλείται να επικοινωνήσει με το e-didaskalia.blogspot.gr, ώστε να αφαιρεθεί η ανάρτηση αμέσως.

Όλο το εκπαιδευτικό υλικό στο e-didaskalia.blogspot.gr βρίσκεται για την προσωπική και μόνο χρήση των επισκεπτών του και δεν εκμεταλλεύεται εμπορικά. Παρακαλείσθε, αν κάποιο από τα σχολικά βοηθήματα ή βιβλία ή ντοκιμαντέρ ή οποιοδήποτε άλλο υλικό σας αρέσει, να προβείτε στην αγορά του από τα νόμιμα σημεία πώλησης.